Alle artikels

Voortdurend van elkaar leren en werken bij Studied naast je coschappen.

Sofie geeft nu 2,5 jaar les bij Studied. Dat doet ze naast haar master Geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht, waar ze momenteel coschappen voor loopt. In gesprek met mij vertelt Sofie over haar tijd bij ons, deelt ze enkele tips voor leerlingen en legt ze uit hoe haar lessen te combineren zijn met al haar bezigheden.

Wie ben je? Wat doe je in het dagelijks leven? En wat doe je bij Studied?

Mijn naam is Sofie! Vijf jaar geleden heb ik de Achterhoek ingeruild om in de mooiste stad van Nederland te gaan studeren, Maastricht. Momenteel zit ik in het tweede jaar van mijn master Geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht. Hierbij loop ik verschillende stages genaamd coschappen in verschillende ziekenhuizen in Limburg en regio Eindhoven. Hiervoor ben ik nu bezig met mijn wetenschappelijk onderzoek naar bijnierschorskanker. Naast de vele uren die ik doorbreng in het ziekenhuis vind ik het leuk om in mijn vrije tijd mijn kennis te delen. Vandaar dat ik bij Studied als student-docent helemaal op mijn plek ben!

Welk vak vind je het leukste om les in te geven?

De leukste vakken om bijles in te geven zijn natuurlijk biologie en wiskunde.

Wat vind je zo leuk aan lesgeven bij Studied?

In de 2.5 jaar dat ik bij Studied werk, is geen enkele bijles hetzelfde geweest. Elke leerling heeft zijn eigen manier van leren, interesses en knelpunten. Daardoor kan je telkens ergens anders op inspelen. Daarnaast leer ik er zelf veel van. Voor een toekomstig arts is het namelijk belangrijk dat je moeilijke processen in de biologie zo begrijpelijk mogelijk met de juiste woorden kan uitleggen, terwijl je ook moet kunnen zien of iemand die uitleg daadwerkelijk begrepen heeft. Daar ben je in de bijlessen continue mee bezig. De leerling en ik leren dus voortdurend van elkaar!

Waar hebben de meeste leerlingen moeite mee?

Moeilijke onderwerpen binnen de biologie zijn vaak erfelijkheid, evolutie en cellen. Die probeer ik zo goed mogelijk uit te leggen aan de hand van voorbeelden, oefeningen en video’s. Waar mogelijk probeer ik processen in het lichaam te koppelen aan wat ik leer in het ziekenhuis. Dit houdt de bijles leuk en interessant!

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen vooruitgaan?

Belangrijk is om eerst een inschatting te maken van waar de knelpunten liggen. Als dit duidelijk is, kunnen hele mooi stappen worden gezet door middel van regelmatige lessen, de juiste manier van leren en veel oefenen. Als dit goed gaat, komt het plezier in het leren terug, wat uiteindelijk de voortgang alleen maar zal versterken.

Wat is je belangrijkste tip voor leerlingen?

Processen in de biologie of opgaven bij wiskunde kunnen er soms op het eerste gezicht erg moeilijk uitzien. Een belangrijke tip, kijk of je de som of het proces kan opdelen in verschillende stukken en stel jezelf telkens de vraag: ‘begrijp ik waarom ik deze stap zet of dit onderdeel van het proces’. Als je begrijpt wat je aan het doen bent, vergeet je het veel minder gemakkelijk!

Wat is je belangrijkste tip voor de eindexamens?

Een belangrijke tip voor het eindexamen is veel oefenen met oude eindexamens. Op deze manier wen je aan de manier van vragen stellen en heb je een idee van welke onderwerpen belangrijk zijn. Als je er dan achter komt dat je iets niet meer weet, zoek je het op in je boeken. En misschien is de meest belangrijke tip nog wel: vertrouw op jezelf! In al die jaren dat je naar je eindexamen toe hebt gewerkt, heb je veel stof gekregen die je nu nog een keer moet toepassen. You’ve got this!

Hoe belangrijk vindt je de klik met je leerlingen?

Een goede vertrouwensrelatie met leerlingen is heel belangrijk voor mij! Op deze manier ontstaat er een veilige leeromgeving, waarin leerlingen alles mogen delen en durven fouten te maken. Juist tijdens het leerproces is het namelijk belangrijk om fouten te maken, want hier leer je het meeste van. Uiteindelijk versterkt een goede klik het goed kunnen leren en oefenen, waardoor we sneller het gewenste resultaat halen.

Vindt je je werk goed te combineren met je andere bezigheden?

Zeker! Naast mijn stages in het ziekenhuis vind ik het belangrijk om tijd te maken voor vrienden, familie, sporten en uitstapjes. Daarnaast wil ik wat tijd overhouden om te kunnen studeren en de patiënten die ik ga zien voor te bereiden. Gelukkig worden mijn lessen bij Studied vooraf ingepland met de leerling waardoor mijn werk bij Studied goed te plannen is in combinatie met mijn andere bezigheden. Overigens kan je het werk zo druk maken als je zelf wil. Je bepaalt zelf hoeveel leerlingen je begeleidt.

Zou je werken bij Studied aanraden? En waarom?

Het werk bij Studied is zeker aan te raden. Geen enkele bijles is hetzelfde. Ik vind het leuk om een band op te bouwen en samen het eindexamen voor te bereiden. Het is bijzonder om te zien hoe veel voortgang de leerlingen maken. Bovendien is het werk goed te combineren met volle agenda’s.

Begeleiding volgen bij Sofie? Check www.studied.nl en neem contact met ons op!