Natuurkunde laten leven en samen kijken naar wat de leerling nodig heeft!
Maak kennis met Ruby. Naast haar studie aan University College Maastricht, is ze roeicoach bij M.S.R.V. Saurus en geeft ze sinds afgelopen schooljaar les bij ons in de bètavakken. Leer haar kennen, en lees waarom ze het leuk vindt om de stof toe te passen op alledaagse situaties en waarom ze het zo naar haar zin heeft bij ons.
Wie ben je? Wat doe je in het dagelijks leven? En wat doe je bij Studied?
Ik ben Ruby, 19 jaar oud en ik woon nu ruim een jaar in Maastricht waar ik University College studeer. Binnen mijn studie focus ik op psychologie en neurowetenschappen. Daarbuiten ben ik lid bij studentenroeivereniging Saurus waar ik druk ben als roeicoach en lid van commissies. Ook hockey ik en maak ik graag muziek. Bij Studied geef ik eindexamentraining en bijles in de bètavakken (natuurkunde, scheikunde en wiskunde B) en in Nederlands, Engels en Frans.
Welk vak vind je het leukste om les in te geven?
Ik vind natuurkunde het leukste vak om les in te geven. Bij dit vak gaat het echt om het begrijpen en kunnen toepassen van de stof. Door het toepassen van de kennis op alledaagse situaties wordt de relevantie van het vak duidelijker en gaat de natuurkunde meer leven, wat ik altijd tof vind om te merken in discussies met bijlesleerlingen!
Wat vind je zo leuk aan lesgeven bij Studied?
Wat ik leuk vind aan lesgeven bij Studied is de flexibiliteit die de leerling en ik samen hebben om vorm te geven aan de lessen. Er is geen vast programma dat we moeten volgen; we kijken puur naar wat de leerling nodig heeft op korte en lange termijn. Hieromheen creëren we samen een plan. We stellen bijvoorbeeld doelen tot aan de eerstvolgende toetsweek. Die flexibiliteit is ook vereist voor individuele bijlessen: soms moet ik iets uitleggen aan de leerling, soms een link leggen met een ander onderwerp, soms zomaar een opdracht bedenken. Deze vraag naar creativiteit binnen het lesgeven vind ik erg leuk.
Waar hebben de meeste leerlingen moeite mee?
Veel leerlingen begrijpen de stof die we bespreken wel, maar lopen vast zodra die stof moet worden toegepast in een ingewikkelde opgave. In de bijlessen werken we eraan om zo'n opdracht stapje voor stapje te benaderen en uit elkaar te halen tot iets wat beter te begrijpen is.
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen vooruitgaan?
Ik zorg ervoor dat leerlingen vooruitgaan door ze zelf kritisch te laten nadenken over de stof. Ik leg zelden iets uit; meestal vraag ik de leerling wat zij al over een bepaald onderwerp weten. Op deze manier komen we te weten hoe goed de leerling iets begrijpt en waar eventuele knelpunten zitten.
Wat is je belangrijkste tip voor leerlingen?
Mijn belangrijkste tip voor leerlingen is om niet bang te zijn om fouten te maken. Ik merk soms dat mijn bijlesleerlingen het vervelend vinden om een vraag te stellen of een antwoord te geven waarover ze niet zeker zijn. Dit is helemaal niet erg. Als je geen enkele vraag of onduidelijkheid had zou je niks leren bij bijles. Van fouten maken leer je juist, en daarvoor zit je hier!
Wat is je belangrijkste tip voor de eindexamens?
Voor de eindexamens wil ik als tip meegeven dat het sowieso goed komt zolang je je best doet. Het voelt misschien alsof het last-minute herhalen van stof het verschil gaat maken, maar dat is niet zo. Natuurlijk, stof herhalen in de weken voor je examen is belangrijk, maar van groter belang is de basis die je over meerdere jaren voor je vakken hebt gelegd. Dit is wat op een examen getest wordt. Met de juiste inzet komt dat helemaal goed. En onthoud: het is een once-in-a-lifetime experience om dit samen met je jaarlaag te doen, later zal je er met een glimlach op terugkijken!
Hoe belangrijk vindt je de klik met je leerlingen?
De klik met mijn leerlingen vind ik heel belangrijk. Door een fijne, open sfeer te creëren hoop ik dat de leerling zich comfortabel voelt en elke vraag durft te stellen. Daarnaast merk ik dat leerlingen het vaak fijn vinden om te vertellen wat er in hun leven omgaat buiten school. De bijlessen zijn een fijne en veilige omgeving om veel onderwerpen te bespreken.
Vindt je je werk goed te combineren met je andere bezigheden?
Ik vind mijn werk erg goed te combineren met andere bezigheden. Doordat de meeste bijlessen een-op-een plaatsvinden kunnen de leerling en ik samen op een flexibele manier lessen plannen op momenten die ons allebei uitkomen. Meestal is dit fysiek in centrum Maastricht, maar soms ook online.
Zou je werken bij Studied aanraden? En waarom?
Ik zou werken bij Studied zeker aanraden, omdat ik de werksfeer als flexibel en fijn ervaar. Ik krijg veel vrijheid om samen met de (ouders van de) leerling op mijn eigen manier vorm te geven aan de lessen. Ook voel ik me serieus genomen binnen het bedrijf: ik word geregeld om mijn mening gevraagd over de organisatie of over nieuwe stappen die Studied wil zetten. Tenslotte ben ik fan van de duidelijke en snelle communicatie tussen Bas, de leerling en mij. Door te werken met doelen en evaluatiegesprekken heb ik het gevoel dat ik niet zomaar wat uitleg geef tijdens bijlessen, maar structuur geef aan het leerproces van mijn leerlingen. Dit ervaar ik als waardevol!
Begeleiding volgen bij Ruby? Check www.studied.nl en neem contact met ons op!