Alle artikels

Leerachterstand door corona en toch gemotiveerd naar de eindexamens werken!

Ties is 19 jaar en heeft net zijn eindexamens gemaakt. Er ging een lange weg aan vooraf: tijdens de pandemie bouwde hij een achterstand op die vooral bij scheikunde voor problemen zorgde. Hoe heeft bijles hem geholpen de examens goed voor te bereiden? Dat en meer lees je in deze blog.

Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben Ties en inmiddels 19 jaar oud. Dit schooljaar, waar voor mij nu hopelijk definitief een einde aan is gekomen, volgde ik het atheneum in Maastricht. Daarnaast hockey en werk ik, waardoor mijn prioriteiten vaak niet helemaal bij school lagen….

Waarom zocht je hulp? Wat was je doel van de begeleiding bij Studied?

Mede door de pandemie werd mijn schooljaar inmiddels 3 jaar geleden doorbroken met online lessen, geen school, proefwerkweken die niet doorgingen en ga zo maar door. Nou was school al niet helemaal mijn favoriete bezigheid maar hierdoor ben ik heel erg afgehaakt in de leerstof en het bijhouden hiervan. Je ziet het gevolg denk ik al aankomen, namelijk een ontzettende achterstand bij bepaalde vakken waarbij scheikunde voor mij de grootste boosdoener was. Ik wilde door middel van begeleiding van Studied dit gat proberen te dichten en mezelf weer op het juiste niveau krijgen met als grote doel het behalen van mijn eindexamens.

Wat was de aanpak van je begeleiding? Heb je hiermee je doel bereikt?

Mijn begeleiding bestond uit bijlessen voor scheikunde, de overige vakken heb ik zelf goed kunnen bijspijkeren en hier zag ik het niet nodig om extra hulp voor te zoeken. Ik heb structureel bijles gekregen en per onderwerp theorie herhaald en de bijbehorende sommen gemaakt. Naarmate het eindexamen dichterbij kwam zijn we ons meer en meer gaan richten op het oefenen van eindexamenvragen en thuis ook veel extra oefenen. Ik weet nog niet of ik geslaagd ben, dat is over een dikke week pas bekend, maar ik kan met zekerheid zeggen dat ik heel veel profijt heb gehad van alle bijlessen die ik heb gekregen.

Op welke manier ervaarde je de begeleiding als persoonlijk?

Ik heb dit zeker ervaren als persoonlijk, er werd heel duidelijk en grondig gekeken naar wat ik moest gaan veranderen in mijn leerpatroon en na elk toetsmoment heeft er een meeting plaatsgevonden waarin we geëvalueerd hebben hoe alles is gegaan en waar verbeterpunten liggen.

Welke les of gebeurtenis is je het meeste van de begeleiding bijgebleven?

Een van de laatste lessen, hierin begon ik me wat zekerder te voelen en kreeg ik meer zelfvertrouwen voor het examen.

Hoe belangrijk vind je de klik met je bijlesdocent?

Erg belangrijk, je moet je op je gemak voelen en “met plezier” naar bijles gaan, ik heb gelukkig geen problemen gehad op dit vlak. Het klikte goed en we konden naast onderwerpen van school ook vooraf andere leuke dingen bespreekbaar maken.

Vind je je begeleiding goed te combineren met andere bezigheden?

Zeker weten. Ik heb vaak een bijles gehad die goed aansloot op mijn rooster van school en daarnaast waren de tijden erg flexibel. Geen moeite gehad met het combineren ondanks mijn vele bezigheden naast school.

Wat zijn je plannen voor na je begeleiding bij Studied (schooljaar, studie, werk, anders)?

Ik ga na de zomer naar Amsterdam en daar de studie gezondheidswetenschappen volgen.

Wat neem je mee uit je begeleiding bij Studied in het vervolg van je loopbaan?

Het leren plannen van veel activiteiten naast het vele schoolwerk. En daarnaast bepaalde leertechnieken om de stof zo efficiënt mogelijk in je op te nemen en te verwerken.

Zou je Studied aanbevelen en waarom?

Absoluut, er wordt goed gekeken naar een passende match tussen leerling en docent en daarnaast is de hulp die je krijgt van een bepaald niveau.

Vragen of interesse? Check www.studied.nl en neem contact met ons op!