Alle artikels

Cijfers zijn super interessant, lessen moeten leuk zijn en weet waar je goed in bent!

Ik stelde Sarah een aantal vragen over haar tijd bij ons als student-docent. Ze begeleid verschillende leerlingen van verschillende niveaus, en dat bevalt goed. Zo vertelt ze over haar interesse in de vakken waar ze les in geeft, de flexibiliteit van haar lessen en hoe ze haar leerlingen vooruit helpt.

Wie ben je? Wat doe je in het dagelijks leven? En wat doe je bij Studied?

Mijn naam is Sarah, ik ben 20 jaar en ik woon nu ruim een jaar in Maastricht. Ik studeer hier International Business op Hogeschool Zuyd. Bij Studied begeleid ik middelbare scholieren en HBO-studenten met huiswerkbegeleiding en bijles. De vakken waar ik dit het meest voor doe zijn economie en bedrijfseconomie, maar ik geef ook les in Duits, Wiskunde A en accounting.

Welk vak vind je het leukste om les in te geven?

Het leukste vak om les in te geven vind ik bedrijfseconomie en accounting. Beide vakken gaan over de cijfers van bedrijven. Dat klinkt misschien saai, maar die cijfers zeggen veel over het bedrijf en dat maakt het super interessant! Verder, is het leuke aan bedrijfseconomie dat het over zoveel verschillende onderwerpen gaat. Het gaat niet alleen om de cijfers van een bedrijf, maar ook over onderwerpen als verzekeringen en belastingen waar je zelf ook echt iets aan hebt. Dat zorgt voor afwisseling in de lessen!

Wat vind je zo leuk aan lesgeven bij Studied?

Het leukste vind ik het samenwerken met de leerling. Je bepaalt namelijk samen wat het doel is en hoe hieraan wordt gewerkt. Zo haal je op een flexibele manier een beter resultaat. Verder, krijg ik veel voldoening uit het feit dat de leerlingen vooruit gaan. Overigens, is die flexibiliteit ook heel fijn voor mij als student. Ik kan de lessen namelijk samen met de leerling inplannen op een moment dat voor ons beide goed uitkomt. 

Waar hebben de meeste leerlingen moeite mee?

De meeste leerlingen hebben moeite met het berekenen van belastingen. Dit is ook niet makkelijk, want je moet veel informatie verwerken en de theorie goed kennen. Daarnaast zijn het ook aardig wat stappen die je moet maken om tot het antwoord te komen. Eerst het belastbaar inkomen berekenen, dan de schijven toepassen en als laatste de heffingskortingen van de heffing afhalen. Niet makkelijk, maar je leert er veel van en kunt het later goed gebruiken!

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen vooruitgaan?

Door samen te kijken naar de oorzaak van het probleem, een plan te maken om het probleem op te lossen en aan de slag te gaan. Voor de ene leerling betekent dat back-to-the-basics, terwijl voor de andere leerling uitleg van specifieke theorie nodig is. Door zo te werken, wordt het meeste uit de lessen gehaald en zal de leerling vooruit gaan. 

Wat is je belangrijkste tip voor leerlingen?

De belangrijkste tip is weten waar je krachten liggen. Je kunt namelijk veel voordeel halen uit het weten waar je goed in bent. Het gaat niet alleen om vakken, maar ook om vaardigheden zoals plannen. Vooral bij de voorbereiding van een toets is het handig om te weten waar je goed in bent. Dan is het namelijk duidelijk waar minder tijd aan kan worden besteed, en waar meer. Zo kun je een passende planning maken, ben je beter voorbereid op je toetsen en zullen je resultaten verbeteren. 

Wat is je belangrijkste tip voor de eindexamens? 

Oefenen oefenen oefenen…… Hoewel je alle stof hebt gehad, kan dit weer een tijd geleden zijn. Het oefenen van de stof helpt om dit weer op te frissen. Daarnaast helpt het oefenen van oude examens ook met het begrijpen van de vraagstelling. Veel leerlingen vinden de vragen op examens namelijk lastiger dan de vragen van normale toetsen. Door oude examens te oefenen raak je gewend aan de manier waarop de vraag is gesteld. Doe je dit genoeg, dan hoef je op je examen alleen maar na te denken over het beantwoorden van de vraag, en niet ook het begrijpen van de vraag.

Hoe belangrijk vindt je de klik met je leerlingen?

Die is heel erg belangrijk, want je werkt samen naar een doel. Als de match niet goed is, wordt het lastig om samen te werken. Zowel de leerling als ik moet een goed gevoel hebben over de samenwerking zodat het doel succesvol en leuk kan worden behaald. Het gaat namelijk niet om alleen maar leren. Je moet het ook leuk samen hebben! 

Vindt je je werk goed te combineren met je andere bezigheden?

Het is erg flexibel werk, want je plant zelf de lessen met de leerling. Hierdoor is het heel goed te combineren met mijn studentenleven. Ik kan overdag studeren, daarna wat lessen doen en in de avond leuke dingen doen en relaxen. Het is echt ideaal als je niet op zoek bent naar een baantje waar je altijd hele dagdelen aan kwijt bent. 

Zou je werken bij Studied aanraden? En waarom?

Ik zou werken bij Studied zeker aanraden! Zoals ik al zei, het is heel flexibel qua uren en lesinhoud. Samen met de leerling werken is ook super leuk, want je ziet al best snel vooruitgang. Het allerleukste is het moment waarop een leerling een goed punt heeft gehaald of als het kwartje valt. Los van de lessen is het contact met Bas echt top! Hij is altijd te bereiken voor vragen, handelt snel en vraagt naar je mening. Ook dat maakt het werken bij Studied ook erg leuk. 

Begeleiding volgen bij Sarah? Check www.studied.nl en neem contact met ons op!